חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איכות וגורמי השפעה מרכזיים בבחירת ריהוט לבית הכנסת

איכות המוצר נקבעת במידה רבה ע"י שני פרמטרים:

  • טיב חומרי הגלם והתאמתם לאופי השימוש במוצר.
  • טכנולוגיית הייצור ואופן יישומה בעת בניית המוצר.

לצורך ייצור הרהיטים, נזקק היצרן לחומרי גלם שונים – חלקם גלויים וניתן לבחון אותם בעין, ובחלקם רב הנסתר על הגלוי – אך אין זה אומר כי חשיבותם לאיכות המוצר פחותה.

ציר מתכת המותקן בספסל לבית כנסת ונראה מבריק וחדש ביום התקנת הריהוט, עלול להחליד בתוך זמן לא ארוך באם לא נרכש מיצרן אמין.

באופן דומה אתם עלולים להיות מופתעים לרעה לאחר זמן מה מהתקלפות הלכה, הנובעת משימוש בחומרי צביעה באיכות נמוכה או מצביעה לא מקצועית. ניתן להביא דוגמאות לרוב אך המכנה המשותף לכולם – איכות חומרי הגלם ואופן השימוש בהם.

רכישת חומרי גלם טובים ומספקים אמינים מייקרת כמובן את מחירו של המוצר הסופי, אך הינה בעלת חשיבות רבה ביותר לאיכות המוצר לאורך זמן.

בפרק זה נבקש להרחיב האינפורמציה ביחס לחלק מחומרי הגלם.

מערכת הריפוד
אין הכרח כמובן לרפד את המושב. אך באם בחרתם לרפד את המושבים אותם אתם עתידים לרכוש, ניתן לבצע זאת באמצעים שונים.
יש הנוטים לבחון את מערכת הריפוד ע"פ עובי המושב בלבד, בבחינת "יותר עבה – יותר טוב". מסתבר שהנושא קצת יותר מורכב ומחייב קצת יותר ידע אותו נביא בפניכם "על קצה המזלג".

איכות מערכת הריפוד נגזרת ממספר מרכיבים והעיקריים שבהם הם – ספוג, יריעות אקרילן, בד ריפוד ומקצועיות הרפד. לכאורה מושגים ברורים ופשוטים, אך בפועל מדובר בשיקולים מקצועיים ואיכותיים מהמעלה הראשונה שהשפעתם רבה על נוחות הישיבה ועל עמידות ושרידות מערכת הריפוד לאורך שנים.
אגב – מערכת הריפוד הינה דוגמא אופיינית שבאמצעותה ניתן לבחון את גישת היצרן לנושא האיכות, בהיות רוב מרכיביה נסתרים מעין הלקוח ונתונים לשיקול דעתו והחלטתו המקצועית של היצרן, כפי שננסה לפרט להלן:

ספוג הריפוד
בד"כ נהוג להשתמש בספוג העשוי מפוליאוריטן מוקצף הנוצר מערבוב של מספר חומרים ויציקתם בתהליך מקצועי ומבוקר, במפעלים שזהו תחום התמחותם.

ספוגים נבדלים זה מזה ע"פ משקלם הסגולי, מידת גמישותם ותכונותיהם המיוחדות (ובהתאם, גם במחירם). לכל שימוש יש לבחור ספוג בהתאם, כך למשל ספוג המיועד למושב שונה בתכונותיו מספוג המיועד לכרית גב, או למזרן שינה או כרית מיטה.היצרנים נוהגים להוסיף צבע מאפיין לכל סוג של ספוג וכך נוצרה שפת "שוק" המתייחסת אל הספוגים כספוג, לבן, צהוב, כחול וכד`.

טווח המשקל הסגולי בספוגי הריפוד נע בין 20-40 ק"ג/מ"ק ואילו דרגת הקושי נעה בין 20-50 ליברות שזהו המשקל שיש להפעיל על הספוג ע"מ לדחוס 25% מנפחו.

עבור כרית הגב נסתפק בספוג רך או אפילו ספוג רך במיוחד, במשקלים של כ- 20 ק"ג/מ"ק ובדרגת קושי 20-30 LB

עבור המושב נעדיף ספוג עם משקל סגולי גבוה יחסית, בסביבות ה- 35 ק"ג/מ"ק אך בה בעת עם רמת קושי נמוכה ככל שניתן, בסביבות 35-45 LB

הספוג הנחשב לטוב ביותר מסוגו עבור ריפוד רהיטי איכות, מכונה "ספוגמיש" ((High Resilience. זהו ספוג שבנוסף לנוחותו המרבית, כולל גם תכונה המאפשרת לו לחזור שוב ושוב לנפחו המקורי ובכך למנוע תופעה נפוצה של "שקיעת" הספוג לאחר תקופת שימוש ממושכת. מכיון שספוג זה, הנקרא בקיצור H.R. נועד לשימוש רק ברהיטי איכות, הוסיפו לו כסטנדרט גם תכונה נוספת הנדרשת ברהיטי איכות והיא העמידות כנגד אש.

ניתן ואף רצוי לדרוש מיצרן הרהיטים פרוט מדויק של סוגי הספוגים בהם נעשה שימוש בריפוד הרהיטים שבכוונתכם לרכוש.

אקרילן
חוקי הרפדות הטובה והמקצועית מחייבים שימוש ביריעות אקרילן כהפרדה בין הבד והספוג.
בד הריפוד לא ניחן באותן יכולות גמישות כמו הספוג, ולפיכך אחרי תקופת שימוש מסוימת עלולים להופיע בו קמטים וקפלים. ציינו כבר שספוגים נוטים לאבד מנפחם עם השנים (מי יותר ומי פחות) ולפיכך כרית הבד התפורה ע"פ מידות הספוג המקורי, הופכת להיות קצת גדולה מדי על הספוג שהתכווץ, ומכאן הקמטים והקפלים.

כאן בדיוק נכנסת שכבת האקרילן לתמונה, ותפקידה למתוח ו"להתפיח" את בד הריפוד בחזרה למידתו המקורית, ובכך לשמור על מראה רענן של הריפוד לאורך שנים.

תפקיד נוסף של האקרילן הוא למנוע את השפשוף שנוצר בין הבד ובין הספוג, תופעה שגורמת לספוג להתחיל להתפורר בעיקר לאורך השוליים.

גם ביריעות האקרילן יש דרגות איכות שונות כולל תכונת עיכוב הבעירה.

בד הריפוד
תקצר היריעה מלתאר את השונות הרבה בין בדי הריפוד. הבד הוא החומר החשוף ביותר לשחיקה כתוצאה מהשימוש בריהוט ונוטה להתבלות מוקדם יותר ממרכיבי העץ והמתכת המשולבים בריהוט.
ישנם בדים המיועדים לשימוש ביתי בלבד ולעומתם ישנם בדים שיוצרו במיוחד עבור שימוש ציבורי.
לכל בד ריפוד רשימת תכונות המאפיינת אותו הכוללת את חוזק הסיבים, עמידות כנגד שחיקה, התנגדות לפרימה ויציאת סיבים, עמידות כנגד חשיפה לאור, עמידות הצבע, יכולות ניקוי, עמידות כנגד אש ועוד ועוד.
בררו היטב מול הספק שלכם אילו בדים מוצעים לכם. מי היצרן של הבדים? מה תכונותיהם? איזה נסיון נצבר מהשימוש בהם והיכן ניתן לראות בדים כאלה אצל לקוחות המשתמשים ברהיטים מספר שנים.

בד ריפוד עלול להיראות נאה ומרשים כשהוא חדש, אך להפוך תוך זמן קצר למשהו אחר לגמרי הפוגם ביופי הרהיטים.

מקצועיות הרפד
ע"מ להפיק מהחומרים הטובים מערכת ריפוד טובה, נדרשת עבודה מקצועית ע"י רפד מקצועי. יש חשיבות רבה לגזירה, תפירה, סוג התפר, סוג החוט, קיפול נכון של השוליים, שימוש באקרילן, סיכות ריפוד נכונות, מתיחה נכונה ועוד כיו"ב ידע מקצועי המבדיל בין ריפוד זול לריפוד סטנדרטי וריפוד איכותי.גימור – חומרים וטכנולוגיות 

תחת הכותרת "גימור" מסתופפים כל סוגי הלכות והצבעים המשמשים בתעשיית הריהוט, ולצידם מבחר הולך וגדל של טכנולוגיות יישום.
תפקיד חומרי הגימור להעניק לעץ את הגוון והברק שהוגדרו במהלך התכנון וההזמנה ואת מעטה ההגנה בפני מזג האוויר ושגרת השימוש. הגדרות מוקדמות המאפיינות את השימוש המיועד לריהוט גוזרות בחירה בחומרי גימור בהתאם, כך למשך ייבחרו חומרי גימור שונים לריהוט ששימושו בתוך הבית לבין ריהוט המיועד לגינה. בין ריהוט עם חשיפה גדולה לאור ושמש לבין ריהוט הנמצא בסביבה מוצלת. בין ריהוט ששימושו מחייב שכבת לכה אלסטית לבין מקרים בהם נדרשת שכבת לכה קשיחה וכד`

נתייחס להלן לסוגי חומרי הגימור והטכנולוגיות המשמשים לצביעת ריהוט המיועד לשימוש פנים ביתי, כגון ריהוט לבתי כנסת.

מעצם הצורך לערוך הבחנה בין ריהוט פנים ביתי לבין ריהוט חוץ עולה מיד המסקנה וההתראה שעלינו להגן על הריהוט הפנים ביתי מפני חשיפה לשמש ולמים. שני הגורמים הללו אומנם יקרים וחשובים למרקם חיינו, אבל השפעתם על רהיטי פנים הינה הרסנית ויש למנוע ככל שניתן חשיפת הרהיטים אליהם.

יש לקחת בחשבון בעת בניית המבנה שחלונות גדולים ובמיוחד כאלה הפונים לצד השמש, יחדירו כמויות גדולות של קרינת UV שתגרום לדהיית הצבע ברהיטים. קיימים אמנם צבעים הכוללים מסנני UV אך אלו רק יעכבו את התהליך מבלי יכולת למנוע אותו. במידה והחלונות הגדולים הם עובדה קיימת, יש לשקול שימוש בתריסים או וילונות צל, ע"מ להגן על הריהוט לפחות לשעות הרבות בהן אין האולם בשימוש.

לגבי מים, יש להיזהר מפני חשיפה ממושכת למים שעשויה להוביל לפריצת ההגנות שבחמרי הגימור וחדירת המים פנימה אל תוך העץ. יש להימנע משטיפת הרצפה בכמויות מים מוגזמות, ובכל מקרה יש להסיר את כמויות המים לאחר הניקוי ולא להשאיר את הרהיטים "שרויים" בתוך שלוליות מים.
למותר לציין שאין לשטוף את הרהיטים עצמם במים, וכשעולה הצורך להשתמש במטלית לחה להורדת לכלוך וכד`, יש לנגב במהירות האפשרית את הלחות בעזרת בד יבש.

חומרי הגימור כוללים צבעים אטומים, צבעי בייץ ולכות שקופות. הצבעים האטומים קיימים בגוונים שונים וכשהם מיושמים על עץ, הם מסתירים לחלוטין את דוגמת העץ ויוצרים שכבת צבע אחידה בגוון בדומה לצביעת חלקי מתכת (מכוניות למשל).

החומרים השקופים יוצרים שכבת הגנה על העץ אך כשמם כן הם "שקופים", דהיינו דוגמת העץ נשארת כפי שהיא ומשתקפת מבעד לשכבות הלכה. ניתן לשמר את צבע העץ הטבעי וניתן גם לגוון אותו ע"י צריבה בצבעי בייץ אשר מוסיפים גוון ע"פ בחירה אך אינם אוטמים את העץ ומותירים את המרקם ואת "הציורים" המאפיינים את העץ.

צבעי העץ השקופים מתחלקים למספר משפחות כשהעיקריות שבהן כוללות את הניטרוצלולוזה, שרפים פוליאוריטניים, שרפים אקריליים וצבעי פוליאסטר. כל סוג צבע ותכונותיו, ולכל צבע יתרונות וחסרונות.
ברמה העקרונית, כוללים הצבעים מרכיב של חומרים מוצקים המעורבים בחומרי בסיס, ובמהלך יישומם, מערבבים אותם עם חומר מקשה וחומרי דילול בצורה המאפשרת להתיז או למרוח אותם על חלקי העץ ולאחר מכן בתום תהליך ייבוש, להותיר על העץ שכבה קשיחה (פילם) של חומר מוצק ויבש.
החומרים מיושמים על חלקי העץ במספר שכבות כאשר לקראת יישום כל שכבה, עובר העץ תהליך ייבוש ושיוף מותאמים.

היישום נעשה בדרכים שונות ומגוונות, החל מהצביעה הפשוטה והמסורתית במברשת ידנית, עבור דרך מריחה עם ספוגים, טבילה באמבטיות, מריחה ע"י גלילים מכאניים, התזה באקדחי צביעה ידניים או אוטומטיים, התזה ע"י רובוטים וצביעה אלקטרוסטאטית.

תעשיית הגימור התפתחה מאוד בשנים האחרונות ולרשות התעשייה המודרנית עומדים היום מערכי צביעה משוכללים ומבוקרים המבטיחים יישום מדויק של שכבות הצבע, ללא "פספוסים" ואי אחידות, המאפיינים את הצביעה הידנית.

השימוש במערכי צבע מתקדמים, מאפשר גם איסוף ומחזור עודפי הצבע וסינון האוויר הנפלט מתהליך הצביעה ע"פ התקנים המקובלים והנדרשים למען איכות הסביבה.

יצרן העובד בהיקפים גדולים מחזיק ברשותו מלאים שוטפים של כל החומרים הנדרשים לתהליך הצביעה ומחויב בשל כך להיות בעל "היתר רעלים" הניתן ע"י המשרד לאיכות הסביבה. ההיתר מעיד על היות היצרן מפוקח באופן שוטף ע"י פקחי המשרד וכי התנהלותו תקינה ובהתאם לחוק.

מומלץ לבדוק האם העץ בו משתמש היצרן מגיע מיערנות מבוקרת או מכריתה "פיראטית" של יערות. ניתן וראוי לקבל אישור רשמי מהרשויות המוסמכות בארץ מוצאו של העץ כי המנסרה -ספקית העץ – ממלאת אחר ההנחיות ועומדת בכל התקנים המחייבים. מדינות מוסדרות וספקי עץ אמינים מקפידים כיום על מדיניות "ירוקה" המשמרת את היקף היערות ע"י כריתה מבוקרת של עצי יער, ומולה נטיעת יערות תחליפים.

לסיכום, שימוש בחומרים נכונים במיקום הנכון של כל מוצר (מה שנקרא בעולם ההנדסה "בחירת חומר"), הוא אחד המרכיבים המקצועיים החשובים בהנדסת מוצר. הבחירה אמורה להיות מקצועית ומבוססת על אמון הצרכן ביכולת ההנדסית ובנסיונו של היצרן – האם בחר נכון כך שהמוצר ישרת את הלקוח לאורך זמן.